Edukacja Nowej Generacji oczami nauczycieli
Program Edukacji Nowej Generacji to nie tylko nowoczesne technologie ery cyfrowej, ale również - a raczej przede wszystkim - kadra pedagogiczna, która w sposób twórczy potrafi z tych technologii korzystać na użytek lepszego, bardziej angażującego, a więc skuteczniejszego przekazywania wiedzy.
Jak pokazuje przykład szkoły w Mysiadle, nowoczesne technologie można w równej mierze i z równym powodzeniem wykorzystywać w ramach zajęć z przedmiotów ścisłych, jak i humanistycznych.
Wymaga to od nauczycieli zarówno odwagi, jak i przewartościowania. Odwagi wyjścia poza utarte ścieżki i przewartościowania sposobu przekazywania wiedzy, ale - jak pokazują poniższe wypowiedzi - korzyści jakie uczniowie i nauczycie czerpią z takiej formy pracy są zdecydowanie tego warte.

Otwartość, zaangażowanie i stała wymiana doświadczeń na temat pracy z młodzieżą a także budowanie wzajemnych relacji , to podstawa sukcesu – Zespół realizujący Program Edukacji Nowej Generacji w szkole w Mysiadle

Zespól nauczycieli pracujący według nowych założeń dydaktycznych

Joanna Anielska
Język polski
„Zostałam nauczycielem, ponieważ kocham ludzi, fascynuje mnie ich poznawanie i odkrywanie w nich talentów. Także dlatego, że sama lubię pokazywać to, co odkryłam, zrozumiałam, a co może być dla innych ważne, piękne, dobre, pożyteczne.
Program Edukacji Nowej Generacji daje mi możliwość podążania za nowoczesnymi formami zdobywania wiedzy, poszukiwania jej i odkrywania świata przez młodych ludzi. Uczniom z kolei, program umożliwia łączenie nauki - rozumianej jako wytrwałe zdobywanie wiedzy i umiejętności - z atrakcyjnymi dla nich formami poznawania i poszukiwania informacji o świecie i sobie samym, jakimi są nowoczesne technologie.”
Joanna Berdel
Język polski
„Jestem nauczycielem języka polskiego z dwudziestoletnim stażem pracy, absolwentką polonistycznych studiów stacjonarnych na Uniwersytecie Gdańskim. Skończyłam Studia Podyplomowe z Bibliotekoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyłam również kurs zarzadzania oświatą.
Prywatnie jestem pasjonatką rozrywki „w starym stylu” - dobrej książki, teatru, gier planszowych. Nie przeszkadza mi to być entuzjastką nowoczesnych technologii i metod nauczania, zwłaszcza metody WebQuest. Stosuję je na co dzień w nauczaniu mojego przedmiotu. Widzę ich oddziaływanie i to zarówno na ucznia, jak i na nauczyciela. Nauczyciel wychodzi z rutyny, a uczniowie odkrywają, że można autentycznie cieszyć się ze zdobywania wiedzy.
Nowoczesne technologie pozwalają wyzwalać kreatywność i uwalniać wyobraźnię. Można je stosować na każdym etapie pracy projektowej - od samodzielnego poszukiwania przez uczniów informacji na dany temat, poprzez ich analizę i twórcze przetwarzanie, aż po prezentację efektów wspólnej pracy.
Pracuję zgodnie z założeniami programu Edukacji Nowej Generacji już od dobrych kilku lat i lubię dzielić się z innymi nauczycielami swoją wiedzą i doświadczeniem w ramach warsztatów. Cieszę się również, gdy sama mogę dowiedzieć się czegoś nowego od kolegów - wiadomo, technologie idą do przodu, ciągle pojawiają się jakieś nowinki, a bycie „częścią” programu Edukacji Nowej Generacji zobowiązuje, by zawsze być na bieżąco.”
Paweł Ciesielski
Filozofia/Etyka
„W szkole w Mysiadle prowadzę zajęcia z etyki i filozofii. Pracuję też ze szkolną drużyną biorącą udział w Warszawskiej Lidze Debatanckiej oraz pomagam uczniom w przygotowaniach do konkursów filozoficznych. Od trzech lat prowadzę projekt "Estetyka współczesności" poświęcony sztuce współczesnej.
O etyce i filozofii można w szkole mówić i debatować. Można też pozwolić uczniom etyki i filozofii doświadczać, a pomagają w tym nowoczesne technologie użyte w ramach zajęć.
Załóżmy, przykładowo, że stawiamy sobie pytanie czy jesteśmy w stanie przeżywać to, co inni, a jeśli tak, to w jakim stopniu. Przed debatą na forum grupy, uczniowie zapoznają się z tekstami i materiałami audiowizualnymi dostępnymi w sieci, a następnie sami tworzą materiały filmowe, które symulują sposób odczuwania innych. Właściwa dyskusja następuje dopiero po prezentacji zrealizowanych materiałów i jest ona przez to o wiele żywsza i bogatsza, nawet jeśli – tak, jak w życiu bywa – pytanie wyjściowe bywa pozostawione bez jednoznacznego rozstrzygnięcia.”
Magdalena Czyżyk
Język polski
„Uczestnictwo w programie Edukacji Nowej Generacji wiąże się dla mnie z dwoma, ściśle powiązanymi ze sobą aspektami. Jednym jest mój rozwój jako nauczyciela. Drugim - rozwój uczniów, z którymi pracuję.
Dla nauczyciela Edukacja Nowej Generacji to ciągłe wzbogacanie warsztatu pracy z uczniem, poznawanie nowoczesnych metod i sposobów nauczania. Ich cechą wspólną jest to, że uzmysławiają uczniom jak wiele z tego, co wyniosą z zajęć zależy od nich samych.
Dzięki udziałowi w zajęciach programu Edukacji Nowej Generacji, uczniowie doświadczają odpowiedzialności za powierzone im zadanie. W momencie prezentacji efektu końcowego swojej pracy, mogą porównać stosunek jego jakości do wysiłku, włożonego w jego wykonanie. Mogą też zobaczyć, co osiągnęli inni.
Praca metodą WebQuest daje im więc możliwość rozwoju, zarówno poprzez eksplorację swojej wyobraźni, kreatywności, jak i poprzez podpatrywanie innych, wymianę doświadczeń. Efekt końcowy można omówić, powiedzieć, jak powstawał, jakie były problemy po drodze, jakie były możliwości i co zdecydowało o wyborze tego, a nie innego rozwiązania. Taka retrospekcja może poszerzyć „obraz widzenia” danego zagadnienia i ułatwić pracę nad kolejnym projektem. A wszystko to w bliskim uczniom środowisku najnowszych aplikacji mobilnych.”
Michał Doliński
Chemia/Fizyka, Koordynator Programu Edukacja Nowej Generacji
„Jestem absolwentem Wydziału Chemicznego Politechniki Warszawskiej oraz studiów podyplomowych z Fizyki z Astronomią na Uniwersytecie Warszawskim. Pierwsze szlify „nauczycielskie” zdobywałem już w wieku 12 lat, kiedy to na podwórku prowadziłem swoją mini szkołę i uczyłem moje młodsze koleżanki i kolegów:) Jedna z mam po latach powiedziała, że dzięki tej zabawie jej córka dużo się nauczyła.
Od 2009r. jestem nauczycielem. Stawiam na otwartość wobec uczniów. W swojej pracy staram się stosować nowoczesne narzędzia dydaktycznie i nieustannie też poszerzać swoją wiedzę w tym zakresie.
Kiedy w niektórych szkołach wprowadza się zakazy korzystania z telefonów, ja - wręcz przeciwnie – znajduję dla nich odpowiednie miejsce w procesie zdobywania wiedzy. Dlatego urządzenia typu iPad, smartfon, Labdisc są stałymi elementami moich zajęć. Z kolei praca metodą WebQuest daje olbrzymie możliwości rozwijania kreatywności uczniów oraz wykorzystywania technologii do celów praktycznych.
Jako koordynator programu Edukacji Nowej Generacji w szkole w Mysiadle widzę również olbrzymią wartość w budowaniu wspólnoty nauczycielskiej złożonej z ludzi podobnie myślących o edukacji i pracujących w oparciu o te same narzędzia i metody. Uczymy się od siebie, wspieramy wzajemnie, dzielimy pomysłami i rozwiązaniami. Jest to dla wszystkich nauczycieli bardzo cenne.”
Aleksandra Kowalik
Bibliotekarstwo
„Jestem nauczycielem bibliotekarzem. W szkole w Mysiadle pracuję od momentu jej powstania. Lubię pracę z dziećmi i młodzieżą, gdyż są pełni energii i często zaskakują mnie swoimi pomysłami.
Program Edukacji Nowej Generacji jest dla mnie ciągłą przygodą i był niemałym wyzwaniem. Aby przygotować się do zajęć, sama musiałam nabyć nowe umiejętności, poznać nowe aplikacje, zastanowić się jak je najlepiej wykorzystać. Na zajęciach, które prowadzę, uczniowie odwiedzają znajdujące się w Internecie zbiory biblioteczne i uczą się z nich korzystać. Ale to nie wszystko. Kręcimy filmy, robimy wywiady, przygotowujemy prezentacje. Zajęcia z bibliotekarstwa mają wiele wspólnego z pracą detektywa, dziennikarza czy filmowca!”
Maja Leszczyńska
Język hiszpański
„Języki obce to moja pasja. Na początku była fascynacja językiem niemieckim, która narodziła się jeszcze w szkole podstawowej. Podczas studiów na Filologii Germańskiej zaczęłam uczyć się hiszpańskiego i to ten język ostatecznie skradł moje serce. Po studiach wyjechałam do Hiszpanii, gdzie mieszkałam i pracowałam przez kilka lat.
Po powrocie do Polski zaczęłam pracować w szkole w Mysiadle. To tu pierwszy raz zetknęłam się z stosowaniem nowych technologii w nauczaniu i dołączyłam do programu Edukacji Nowej Generacji. Teraz nie wyobrażam sobie lekcji bez Kahoota czy WebQuestu! Cały czas uczę się wraz z moimi uczniami, wprowadzam nowe programy i aplikacje do nauki.
Zajęcia w ramach programu Edukacji Nowej Generacji są interdyscyplinarne, to jedna z ich największych zalet. Kolejna zaleta to aktywizacja uczniów - praca metodą WebQuest wymaga od nich samodzielności na każdym etapie projektu. Ale to nie wszystko, pracując w małych grupach uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę, ale również kompetencje społeczne. Uczą się komunikacji, asertywności, technik prezentacyjnych - a są to umiejętności w życiu niezbędne.”
Piotr Pawlikowski
Informatyka
„Jestem pedagogiem i informatykiem, ukończyłem studia pedagogiczne oraz studia w zakresie Informatyki i Technologii Informatycznych. Interesuję się szeroko pojętymi zagadnieniami z zakresu technologii informacyjnej, programowaniem, obróbką grafiki oraz nowinkami technicznymi.
Zajęcia, które w ramach programu Edukacji Nowej Generacji prowadzę z uczniami mają równie dużo wspólnego chociażby ze sztuką, co z informatyką. Poznajemy programy, które służą pracy twórczej - np. pozwalają restaurować lub twórczo interpretować stare fotografie, tworzyć filmy techniką poklatkową. W ramach jednych zajęć uczniowie poznają narzędzia i uczą się kreatywnie z nich korzystać, ćwiczą też swoją pomysłowość, szlifują umiejętności współpracy. Takie ponad podziałowe podejście do nauczania jest zdecydowanie ciekawsze i adekwatniejsze do tego, jak przyswajanie wiedzy wygląda w rzeczywistości pozaszkolnej.”
Paweł Śliwiński
Historia
„Jestem nauczycielem z 5-letnim stażem pracy. Ukończyłem studia z historii na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz międzyinstytutowe studia z socjologii i studium pedagogizacji. Swoją przygodę z nauczaniem rozpocząłem jeszcze na studiach.
Program Edukacji Nowej Generacji daje mi możliwości wykorzystania nowych metod pracy z uczniem, co zdecydowanie przekłada się na atrakcyjność zajęć. Wiadomo, że o historii można opowiadać nudno i bezbarwnie, referując zawartość podręcznika, a można w nią ucznia wciągnąć, przekazać mu pałeczkę i inicjatywę w poszukiwaniu wiedzy, kojarzenia faktów, wyciągania wniosków. Dzięki nowoczesnym narzędziom jestem w stanie nie tylko inaczej przekazać pewne zagadnienia, ale również sprawić, że uczniowie ruszą do samodzielnych poszukiwań.”